
Molt sovint, la lectura, l’aprenentatge de la lectura i tot l’entorn que l’envolta ens preocupa molt als pares des que els nostres fills comencen a l’escola bressol, durant l’educació infantil i, sobretot, quan inicien l’educació primària. A vegades somiem amb la imatge de veure’ls devorant llibres, llegint a totes hores i demanant-ne més... I sovint això passa, especialment amb infants que no han tingut dificultats d’aprenentatge.
En aquests casos, molts factors poden despertar l’interès per llegir: una història que enganxa, un tema que els apassiona o, simplement, veure que a casa també es llegeix sovint. És una satisfacció veure els fills entusiasmats amb la lectura, fins al punt d’haver-los de recordar que és hora de dinar o que l’endemà toca llevar-se d’hora.
Però… què passa quan llegir no és fàcil?
No tots els nens i nenes aprenen a llegir al mateix ritme. A Guissona, a la nostra acadèmia de reforç escolar, veiem sovint infants amb dificultats reals per aprendre a llegir. I aquí és on cal actuar amb paciència, empatia i estratègies adequades.
La lectura és un procés mecànic que uneix lletres i sons, i que, amb molta pràctica, pot arribar a ser automàtic. Aquest automatisme és el que permet la fluïdesa lectora i la comprensió de textos.
A la nostra acadèmia de Guissona oferim classes de reforç d’estiu, però també treballem durant tot l’any amb infants amb dificultats d’aprenentatge, problemes de lectoescriptura, dèficit d’atenció, lateralitat o altres necessitats especials. Amb un tracte proper i humà, adaptem les sessions a cada infant perquè pugui avançar al seu ritme, amb confiança i motivació.
En aquests casos, molts factors poden despertar l’interès per llegir: una història que enganxa, un tema que els apassiona o, simplement, veure que a casa també es llegeix sovint. És una satisfacció veure els fills entusiasmats amb la lectura, fins al punt d’haver-los de recordar que és hora de dinar o que l’endemà toca llevar-se d’hora.
Però… què passa quan llegir no és fàcil?
No tots els nens i nenes aprenen a llegir al mateix ritme. A Guissona, a la nostra acadèmia de reforç escolar, veiem sovint infants amb dificultats reals per aprendre a llegir. I aquí és on cal actuar amb paciència, empatia i estratègies adequades.
Treballem des del respecte i el ritme de cada infant
Amb el guiatge d’un professional expert en dificultats d’aprenentatge, l’acompanyament ha de ser tranquil i constant. Cal acceptar la situació sense pressions i respectar el temps que cada criatura necessita. Perquè sí, per a molts nens i nenes, llegir pot ser un patiment. Fins i tot en silenci, dins el seu cap, les paraules els poden sonar com si les estiguessin llegint en veu alta.La lectura és un procés mecànic que uneix lletres i sons, i que, amb molta pràctica, pot arribar a ser automàtic. Aquest automatisme és el que permet la fluïdesa lectora i la comprensió de textos.
Una estratègia per fer que llegir sigui més lleuger
Des de la meva experiència com a pedagoga, us proposo una estratègia senzilla però efectiva:- Llegiu només 3 o 4 línies al dia. Trieu un llibre una mica per sota del seu nivell per evitar estrès.
- Sovint, l’infant llegirà una mica més. No el tallis ni li remarquis que n’ha llegit més del pactat.
- Si et fa notar que ha anat més enllà, pots animar-lo: “Ja m’imaginava que no deixaries la frase a mitges!”.
- Repetiu lectures. Rellegir contes ajuda a guanyar seguretat i fluïdesa.
- Trobeu un moment del dia i un lloc concret per fer-ho. Això ajuda a convertir la lectura en un hàbit positiu.