Vas tenir una agenda escolar quan anaves al “cole” ?
Què transmets quan ho vols tot apuntat a l’agenda?
Jo no recordo haver-ne tingut mai cap. El més semblant a una agenda eren uns dietaris de mida considerable que el meu avi em donava a mi i a les meves germanes per fer-hi dibuixos quan l’anàvem a visitar. A més, no recordo que entre primer i quart de primària ens manéssim tants deures com per posar la meva memòria a prova. Em sabia de memòria l’horari setmanal de cada assignatura. Això sí, a partir de cinquè, com que teníem molts deures, algunes vegades els apuntàvem en una llibreteta, però normalment quan obria els llibres de cada assignatura ja recordava quins exercicis ens havien posat.
Creus que si no t’ho apuntes tot a l’agenda, no te’n recordaràs?
Què transmets quan ho vols tot apuntat a l’agenda?
Transmets moltes emocions, unes més positives i unes altres més negatives: organització, ordre, prioritzar,... desconfiança, dubte, inseguretat, control,...
A més, estàs dient al teu fill que el seu cervell no és prou capaç de retenir allò que li han dit i, això no l’ajuda.
Tampoc hem de fer-ne una bandera i llençar totes les agendes ara mateix. No!
No són els mateixos temps, ni els mateixos mètodes, ni els mateixos sistemes educatius. Aprofitant aquesta dinàmica de l’agenda el que sí podem fer és millorar-ne el seu ús.
Com tot, l’agenda també té els seus pros i els seus contres. A nivell organitzatiu és una bona eina, endreça totes les activitats segons dia i hora, ens permet consultar en cas de dubte, gestionar com hem de distribuir el temps, perquè tot el que anotem queda més ben enregistrat a la ment, perquè si a la nit anterior repassem les activitats de l’endemà podem visualitzar les tasques que hem de fer i adoptar una actitud més proactiva d’anticipació.
Per contra no ens deixen desenvolupar la memòria. Ens estar dient que no som capaços de recordar moltes coses. És un mètode de control que provoca la pèrdua de confiança en un mateix i en els altres.
Com pots ajudar el teu fill?
-
Valora-li el moment en què sense obrir l‘agenda ja sap què ha de fer.
-
Reforça-li l’autoconfiança i aprofita l’ocasió per dir-li que és un Krac!
-
Ensenya-li a anotar les tasques segons el dia que s’han d’entregar.
-
Planifiqueu el marge de temps que té per les taques.
-
Anima’l a que prengui ell la iniciativa.
-
Utilitza-la com el mitjà de comunicació “escola – família” anotant els comentaris en el dia a dia, no a l’apartat de notes, que sovint poden passar desapercebudes.
A partir d’ara, i encara que et costi molt, mantén-te a una certa distància de l’agenda i del teu fill a l’hora de fer els deures, ell ja sap que ets a prop si et necessita.
Et puc dir que jo no he mirat mai l’agenda dels meus fills, és més, sempre m’he refiat d’ells.