I - Origen de l’estil romà: els valors tradicionals en l’educació dels fills:
Els romans de la zona del Tíber eren forts i van estendre la seva influència per tota la península itàlica. Gràcies als seus primers contactes comercials amb els grecs i els cartaginesos van aprendre nous coneixements que van incorporar a la seva cultura:
- Construcció de vaixells.
- Incorporació d’unitats de pes i de mesura.
- Encunyació de moneda.
- Creació del seu alfabet (amb algunes paraules gregues)
- Adaptació d’idees religioses i filosòfiques.
Les seves tradicions tenien una base agrícola ja que era la seva principal activitat econòmica.
Les tradicions més “arrelades” es van organitzar dins l’anomenat “mos maiorum”(conjunt de normes i preceptes que el ciutadà romà, fidel a la tradició, havia de respectar). Aquest primer codi legal regularitzat, conegut amb el nom de Llei de les dotze taules, fou el precedent i la base de tot el dret romà.
La societat romana era patrilineal, i la família era la unitat social bàsica. L’autoritat la tenia el pare (paterfamilias) que exercia el poder absolut de la patria potestas.
Durant els primers anys de la república, era el mateix pare qui ensenyava les tècniques bàsiques per portar una vida rural i familiar. Pel que fa a la part ideològica, s’inculcaven els valors de l’obligat respecte als pares, als déus i als benefactors (pietas) de la dignitat (gravitas), de la llealtat i, en el cas dels xicots, de la virilitat (virtus) i el valor militar.
Si vols ampliar la informació, l’historiador de l’educació J.Bowen ens ho explica en la seva obra “Historia de la educación occidental” (tomo I).