Guia pràctica dels hàbits personals.
Els hàbits personals són els que et permeten valorar si el teu fill:
-Sap adaptar-se a les diferents situacions quotidianes.
-Té un nivell d’autonomia adequat a la seva edat que li permeti superar imprevistos.
Et poso a l’abast una sèrie d’hàbits personals orientatius perquè els puguis posar en pràctica. També et poden servir com a eina per mesurar el grau d’autonomia del teu fill.
Entre 3 i 9 anys segueix essent fonamental que els hàbits s’adaptin als horaris escolars i al ritme quotidià.
Els hàbits els trobaràs classificats per àrees per poder ser més concrets. Aquest hàbits són els que han d’estar consolidats cap els 9 anys.
1.- Alimentació
-
Entén que un àpat està estructurat ( 1er, 2on i postres )
-
Té criteri per servir-se, però controlant que prengui de tot amb mesura.
-
No s’embruta.
-
Gairebé sap tallar tots els aliments. El peix li costa més.
-
Es serveix la beguda sense accidents, sap moderar-se però cal estar atents.
-
Es pot preparar àpats fàcils (truita, carns a la planxa, ...)
2.- Vestir
-
Es pot canviar vàries vegades al dia sense problema.
-
Els llaços no suposen cap obstacle.
-
Tria la roba segons el gust i la conveniència.
-
Li agrada anar com els seus companys.
-
Sap endreçar l’armari o calaixos i sense que li diguin.
-
Sap netejar-se les sabates.
3.- Higiene
-
Al W.C. s’espavila sol i correctament.
-
Es renta les mans després del W.C.
-
Es renta força bé les dents però tot i que ho sap cal fer-li memòria.
-
No cal control al dutxar-se. (6-8 anys si un cert control)
-
Preveu que necessitarà al sortir de la dutxa.
-
Es dutxa si ha suat.
-
Es gradua la temperatura de l’aigua
-
S’eixuga tot sol
-
Necessita ajuda per tornar a deixar el bany correctament.
4.- Despertar-se i anar a dormir
-
Es lleva encara que tingui son.
-
Si cal es posa el despertador.
-
Es vesteix sense problemes.
-
Si es festiu sap organitzar-se.
-
Ja no demana llum indirecta per dormir.
-
Tanca la porta perquè el soroll no el molesti.
-
Ha de dormir 10 hores diàries.
5.- Responsabilitats
-
És poc pràctic en l’ordre i l’organització.
-
Endreça quan acaba una activitat.
-
Li agrada, de tant en tant, endreçar i organitzar les seves coses segons el seu criteri.
-
Responsabilitats domèstiques: parar i desparar la taula, escombraries, netejar, comprar productes bàsics, rentar els plats (peces fàcils), escombrar, cuidar un bebè puntualment i per poca estona, acompanyar un germà més petit, ...
-
Pot cuidar una mascota.
6.- Diners
-
Comença a administrar i planificar una mica els diners.
-
Controla el canvi. En les quantitats grans cal estar al cas.
-
Sap quant val el que vol i té un cert criteri preu / qualitat.
7.- Organització
-
Es prepara correctament tot el que necessita (bossa d’esports, berenar, material escolar, ...)
-
Es distribueix el temps. Avança feina per tenir temps lliure.
-
Organitza trobades d’amics.
8.-Estar sol / Anar sol
-
Es pot quedar a casa sol.
-
Si arriba i no hi ha ningú fa deures o juga. Coneix l’hora i sap quan tardaran a arribar.
-
Va sol de casa a l’escola i de l’escola a casa.
-
Va sol a fer les activitats extraescolars.
-
Pot anar a comprar a les botigues properes.
-
Va a casa dels amics si no és massa lluny.
-
Sap com arribar a casa ( màxim fins a les 8 del vespre).
9.- Relacions socials
-
Entén què vol dir anar al metge i sap explicar què li passa.
-
Entén les situacions de compromís social (respectar el torn de cua, deixar seure al transport, ...).
-
Escolta converses i respecta el torn de paraula.
-
Pot fer tràmits (banc, correus,...)
Si t’ha agradat i creus que pot interessar a algú més, comparteix-lo amb les teves amistats.
Montse Miquel Andreu | Pedagoga | Num. col 969