Segur que encara recordes de quina manera vas arribar a entendre algunes operacions que se’t resistien.
Tant tu com jo tenim les nostres estratègies a l’hora de calcular i el teu fill també està en ple procés d’aprenentatge. Està rebent gran quantitat d’informació, símbols, conceptes abstractes, sumar, restar, igual que..., més o menys que...., multiplicar, dividir,potències, arrels quadrades, equacions, ... , i necessita “crear” les seves estratègies visuals ( dits, objectes, esquemes, quadrícules, ..) o mentals ( el més gran, l’anterior, doble, quíntuple, dues vegades el mateix, ...) per arribar a consolidar les operacions.
A l’escola el teu fill aprèn tot una sèrie d’habilitats que li serviran per crear les seves pròpies estratègies.
Quines són aquestes habilitats bàsiques?
- Comptar i descomptar
- Reconèixer l’anterior i el posterior (sense comptar).
- Reconèixer els nombres parells i els senars.
- Treballar les sèries de números: de 2 en 2, de 3n 3, de 4 en 4,...
- Múltiples i divisors.
- Perímetres i àrees.
Amb un exemple ho veuràs clar: pots sumar 8+7 i de seguida em diràs que fan 15, perquè ja ho saps de memòria. Però...
Com hi vas arribar? Segur que encara te’n recordes.
Continuant amb l’exemple, hi ha moltes maneres d’arribar-hi:
- Com que sé que 8+8=16 ho faig i en resto 1
- Com que sé que 7+7=14 ho faig i en sumo 1
- Com que 5+3=8 i 5+2=7 agafo 5+5=10 i 2+3=5 i sumo 10 + 5 = 15
- N’agafo 2 del 7 i faig 8+2=10 + 5 que me’n quedaven = 15
- Amb l’ajuda dels dits (una bona imatge per consolidar les quantitats).
- ... i podríem continuar.
Aquest exemple sobre estratègies també el trobem en d’altres operacions.
Quan el teu fill posa en pràctica aquestes estratègies no t’has de preocupar; a ell li serveixen per arribar a l’objectiu proposat i això és el que compta.
No hi ha una manera correcta i una manera incorrecta, el que cal és resoldre amb eficàcia. Aquesta és la base de l’aprenentatge.
Et deixo un enllaç sobre estratègies: ( Diarimat: Sumes )