GUIA PRÀCTICA DELS HÀBITS PERSONALS.
Els hàbits personals són els que et permeten valorar si el teu fill:
-Sap adaptar-se a les diferents situacions quotidianes.
-Té un nivell d’autonomia adequat a la seva edat que li permeti superar imprevistos.
Et poso a l’abast una sèrie d’hàbits personals orientatius perquè els puguis posar en pràctica. També et poden servir com a eina per mesurar el grau d’autonomia del teu fill.
Als 12 anys els hàbits també s’han d’adaptar als horaris escolars i al ritme quotidià, tot i que podem trencar el ritme en algun moment o ser més flexibles, això no ha de suposar cap desorganització.
Els hàbits els trobaràs classificats per àrees per poder ser més concrets. Aquest hàbits són els que han d’anar quedant consolidats més enllà dels 12 anys.
1.- Alimentació
-
Es neteja la boca amb el tovalló abans de beure.
-
No té cap problema amb el peix (treure les espines), el pollastre o altres.
-
Pela i talla qualsevol tipus d’aliment.
-
Coneix quin ha de ser el seu comportament a taula dins i fora de casa.
-
Planifica menús segons un cert criteri dietètic .
-
Prepara tot un menú.
-
Deixa la cuina neta i ordenada, però no sempre.
2.- Vestir
-
Puntualment pot planxar algunes peces i més endavant ho acabarà fent correctament i ajudant en la tasca de planxar.
-
Pot rentar peces petites i mitjanes. Sobretot si les necessita.
3.-Higiene
-
Té un control total de la seva higiene: ungles, cabells, roba, boca, suor,...
-
Sap els productes que necessita.
-
Avisa quan un producte s’està acabant, però no sempre.
-
Cuida molt la imatge, l’aparença i l’aspecte presencial.
4.- Despertar-se i anar a dormir
-
Es posa el despertador.
-
Es lleva i es prepara l’esmorzar i fa el que hagi de fer sense ajuda de l’adult.
-
Respecte el son dels altres.
-
Pot ser responsable de despertar els altres germans.
-
Decideix quan se’n va a dormir i quan es llevarà.
-
Acostuma a respectar les hores de son ( de 8 a 9 hores diàries).
-
Pot aguantar una nit dormint poc per algun motiu justificat i rutllar correctament l’endemà.
-
Normalment no demana quedar-se a veure la TV o altres.
-
Entén que el descans és prioritari a l’ús de tecnologies (tablet, mòbil,... ), però no sempre és fàcil controlar aquesta nova situació.
5.- Responsabilitats
-
No cal controlar-lo en l’ordre i l’organització.
-
Sap ordenar i mantenir l’ordre, tot i que a vegades és el “seu” ordre.
-
Fa la neteja de la seva habitació.
-
Pot ser responsable de l’ordre d’alguna cosa comunitària (treure la brossa, omplir/buidar el rentaplats,... )
-
Pot cuidar un nen petit (un matí, una tarda,.. ) i si el coneix encara més.
-
Va a comprar amb la llista del que és necessari aplicant alguns criteris de sostenibilitat i proximitat.
6.- Diners
-
Sap com augmentar els seus ingressos econòmics (arreglar el jardí, endreçar el garatge,... treballs extres a de casa,...).
-
Es fa càrrec d’algunes despeses: esports, cinema, berenar amb els amics,...).
-
Entén que cal aplicar uns criteris en la compra de la roba (qualitat, publicitat, utilitat,...)
7.- Organització de tasques i activitats.
-
Comença a tenir molta més autonomia.
-
Arriba a casa més tard.
-
Respon positivament davant les tasques que se li assignen (feines, treballs i responsabilitats).
-
Comença a entendre la relació entre responsabilitats i autonomia.
-
Porta amics a casa o va a casa seva.
8.-Estar sol / Anar sol
-
Pot anar a algun lloc per primera vegada (concert, marxa esportiva,...)
-
Si cal pregunta i s’orienta.
-
Utilitza els transport públic.
9.- Relacions socials
-
Comença a interessar-se per l’actualitat política.
-
Opina sobre alguns fets tot i que no pren partit.
-
No és gaire crític ni analític.
-
El seu comportament s’adapta al lloc on es troba.
-
La relació amb els adults és assenyada i madura.
-
Adequa els seus comentaris a la situació.
Si t’ha agradat i creus que pot interessar a algú més, comparteix-lo amb les teves amistats.