El teu fill ha de saber vestir-se, despullar-se i tenir cura de la roba. Per això et facilito aquest quadre orientatiu per saber a cada edat quines fites s’han de tenir assolides.
VESTIR-SE, DESPULLAR-SE i CUIDAR LA ROBA
ANYS |
VESTIR-SE |
DESPULLAR-SE |
CUIDAR LA ROBA |
PSICOLOGIA |
2-3 |
Es posa alguna peça fàcil, s’ajuda, corda cremalleres |
Es treu les peces fàcils, s’ajuda, sap desbotonar |
|
|
3-4 |
Sap posar-se les peces fàcils, tu li comences i ell acaba, sap botonar-se si són fàcils |
Es despulla sol, alguna peça se li resisteix |
Cuida les peces (jaqueta..)i les penja, sap on ha de deixar la roba bruta |
Va prenent consciència del seu cos |
4-5 |
Es vesteix, li cal ajuda per cordar-se algunes peces, se’n posa alguna del revés, es corda la cremallera encaixant-la, les sivelles i els botons fàcils, és força autònom |
Es despulla correctament, se li ha de descordar alguna peça |
Li has de col·locar bé la roba, comença a ordenar-se la seva roba, sap deixar la roba ben posada quan se la treu, posa la roba per rentar sense recordar-li, comença a preocupar-se pel calçat |
Comença a cuidar el seu aspecte, sap que cal canviar-se la roba interior |
5-6 |
Es vesteix amb més agilitat, no s’oblida de cap peça de roba, botons i cremalleres no són cap problema, no fa rebequeries per vestir-se, pot començar a fer llaços |
No cal control, demana ajuda si la necessita |
Es gira les peces i procura que quedin ben posades, demana ajuda si cal, no cal recordar-li que s’ha de canviar la roba interior, sap quina roba s’ha de posar segons el lloc on va, pot ajudar a netejar el calçat |
Pren consciencia que les diferents situacions requereixen diferents equipaments |
6-7 |
Accepta canviar-se més d’una vegada al dia segons les activitats, encara li costa fer llaços, té en compte els colors i |
Ho fa tot sol |
Deixa la roba al lloc adequat, tant pot ser plegada com no, sap netejar-se les sabates, si s’ha embrutat es canvia però cal que vigilis |
Sap que el seu aspecte ha d’anar d’acord amb l’activitat que fa |
7-8 |
Sap fer llaços, no hi ha cap peça que li suposi un problema, tria la roba segons la conveniència |
|
Si s’ha embrutat es canvia sense que li diguis, pot ordenar els calaixos i la roba per iniciativa, |
Va formant-se un cert estil |
8-9 |
Cap problema amb cap peça de roba, procura anar com els seus companys, |
|
|
|
9-10 |
Decideix, amb criteri, què es posa |
|
Planxa alguna cosa senzilla i podria cosir un botó. |
|
10-11 |
Cuida alguns detalls, colls, llargades... |
|
|
|
11-12 |
Combina la roba amb criteri |
|
Pot rentar alguna peça petita si li convé |
L’estil es va definint tot i que hi ha una certa influència de l’entorn |
Resum adaptat del llibre de M.Jesús Comellas, Cómo medir y desarrollar los hábitos personales, Ed. Ceac
Com ho faig?
- Si és petit (1-5 anys) gira i plega les peces que es treu al seu davant, així va aprenent com es fa i vas fomentant l’hàbit de fer-ho.
- Si és una mica mes gran (6-9anys) feu-ho entre tots dos.
- A partir dels 10 anys ja s’ho pot fer tot sol i deixar la roba en condicions, de no fer-ho caldrà que s’atengui a les conseqüències, és a dir, pot ser que acabi anant amb arrugues o amb taques.
Sovint, moltes coses les aprenem quan hi “topem”.
Aprofito per recomanar-te la pagina de l’Elisabet Temporal que té un munt de recursos i idees per plegar i endreçar la roba als calaixos i als armaris de manera que sigui ràpida de veure i fàcil de posar i de treure.
Si t’ha agradat i creus que pot interessar a algú comparteix-lo amb les teves amistats.