Ortografía
Agudes, planes i esdrúixoles
4 passos per accentuar
Activitat per practicar
ORTOGRAFIA DE LA B I LA V
Una activitat àgil, amena i intuïtiva per practicar les paraules que contenen B-V.
Si t'ha agradat, pots comprar el quadern "Llegeix, completa i enganxa't"
DESCARREGA L'ACTIVITAT
ELEMENTS D'UNA ORACIÓ
El conjunt de paraules ordenades que formen les oracions estan classificades segons la funció que fan perquè allò que es vol comunicar sigui comprensible. Per això s’han classificat segons la funció que fan dins de les oracions. Fes clic a la següent imatge per descarregar-te una guia dels diferents elements de les oracions (noms, adjectius qualificatius, determinants...).
GUIA DE LES NORMES ORTOGRÀFIQUES DELS DIFTONGS
Els diftongs són grups de dues vocals que es pronuncien en la mateixa síl·laba. En català podem trobar dos tipus de diftongs, els creixents i els decreixents. Quan hi ha dues vocals juntes que pertanyen a síl·labes diferents parlem de hiat. Fes clic a la següent imatge per descarregar-te la guia:
GUIA PER APRENDRE A APOSTROFAR
Saber quan cal apostrofar i quan no a vegades pot crear dubtes, sobretot quan parlem de i / u àtones i de les excepcions més comunes.
A continuació trobaràs dos documents, en cadascun d'ells hi ha una petita guia que t'ajudarà a apostrofar les paraules correctament. En la primera, aprendràs les normes bàsiques per apostrofar l'article EL/LA.
En el segon document trobaràs les normes bàsiques i excepcions a l'hora d'apostrofar DE.
Guia per apostrofar L'
Guia per apostrofar D'
COM PODEM TROBAR LA SÍL·LABA TÒNICA?
Recordeu el conte del patufet?
Ens situarem en el moment en que el pare i la mare d’en Patufet, veient que es feia tard i no tornava a casa, comencen a cridar ben fort.
I, com criden els pares del Patufet al Patufet?
- Pa –tu–feeeeet, on ets?
Quantes vegades hem hagut d’encerclar la síl·laba tònica de les paraules i, si no porten accent, comencem a dubtar? I tot i que ho sabem, sempre ens ve de nou.
Sovint, seguint les pautes que ens indica el nostre fill/a, s’han de fer moltes coses alhora:
- picar de mans .
- dir la paraula síl·laba per síl·laba (incloent diftongs, hiats, dígrafs,...).
- escoltar-nos per descobrir la síl·laba forta.
Estem pendents de tantes coses que al final no distingim quina hem dit més forta que l’altra.
Una estratègia que podeu utilitzar i força divertida és la que en direm “el mètode del Patufet”:
Es tracta de cridar la paraula que hem de treballar com si fóssim els pares del Patufet i, per fer-ho més real, ens podem acostar les mans a la boca. Cal fer-ho pausadament i aixecant el to de veu. Recordeu que si hi posem emoció i intenció serà més fàcil de recordar i més divertit d’aprendre.
Vegeu alguns exemples:
Mar-ga-riiiiiii-da, on ets? | Ins- tru- meeeent, on ets? |
Tauuu-la, on ets? | Pàààà-gi-na, on ets? |
Fa-míííí-li-a, on ets? | Men-ja-doooor, on ets? |
Ah! ...i tinguem el bon humor a flor de pell.