Plaça de la Plana, 2 Baixos 
25210 Guissona (Lleida)

666 732 422

Mercat romà 2016. Educació en temps del romans (III)

 

III – L’educació  secundària  durant l’imperi romà.

 

Tal com fan actualment els nostres fills, cap a als 12 anys els nois deixaven l’escola elemental per passar a l’Escola de Gramàtica, l’equivalent a la nostra secundària (E.S.O.).

El grammaticus (professor) tenia uns coneixements superiors i un sou més elevat que els instructors de l’escola elemental. La formació es basava sobretot en l’estudi de la literatura, preferentment dels autors llatins sobre els grecs a partir del S I a.C. Els textos de Ciceró i molts altres escriptors romans van donar pas a l’edat d’or de la literatura llatina.

Quines assignatures treballaven?

  • Música: ritmes, sons i cadències.
  • Geometria: línies, figures, dimensions i magnituds.
  • Astronomia: el firmament, l’alba, la posta de sol, el moviment dels cossos celestes.
  • Literatura: estudi dels poetes, aprendre històries, vocabulari, entonació, pronunciació correcta.
  • Oratòria: en la que incloïen la invenció d’una història, cuidar l’estil, l’ordre, la memòria, i la dicció (vocalització).
  • Aritmètica: càlcul
  • Lògica: formes i lleis generals del coneixement humà.

 

Amb el pas dels anys la música, les matemàtiques i l’educació física van anar perdent presència. Es van potenciar els estudis verbals, amb l’anàlisi dels autors grecs i llatins més admirats. Es prioritzava l’exposició oral del temes. 

 

L’historiador de l’educació J.Bowen ens ho explica en la seva obra “Historia de la educación occidental” (tomo I).

 

Utilitzem galetes per ajudar a proporcionar la millor experiència possible a la web. En utilitzar aquest lloc, vostè accepta l'ús de galetes. Més informació
Configuració